Derfor skal du altid spørge mere end én forhandler, når du skal vælge IT løsning

26. oktober 2017

Kan det betale sig at spørge mere end én forhandler, når du skal vælge IT løsning? Svaret er ja. Ofte vil du opleve at prisforskellen fra én forhandler til den anden er stor – rigtig stor. Faktisk vil du opleve, at den højeste pris kan være op til tre gange højere end den laveste pris på samme IT-løsning.

Når forhandlere møder din virksomhed, danner de sig et billede af dig og dit behov. Forskellige forhandlere fortolker virksomheden og den opgave, du stiller, forskelligt, hvilket er årsagen til, at prisen kan variere i så høj grad, som den ofte gør.

Nogle undervurderer måske virksomhedens organisatoriske kompleksitet og dermed også opgaven, andre får måske et indtryk af din virksomhed som meget ambitiøs og antager at deres løsning skal matche tilsvarende højt niveau – eller omvendt. Eller også overvurderer forhandleren måske din evne til at være udførende på leverancerne og ’tage fra’.

 

Sådan undgår du for mange forskellige tilbud

Årsagerne til de forskellige tilbud fra forhandlerne kan, som du nok kan se, være mange. Én ting, der kan gøre livet nemmere for dig og ikke mindst forhandlerne er, at du har afklaret dine behov fra start. Forhandlerne vil selvfølgelig vurdere og notere dine behov, - men det er langt bedre, at du har gjort dette arbejde selv fra start. Dermed reducerer du risikoen for misforståelser væsentligt.

Der er mange forskellige nuancer at tage højde for i virksomheden og en struktureret behovsbeskrivelse kan hjælpe både dig og forhandlerne til at lave et skarpere tilbud, der er tilpasset din virksomhed.

Beskrivelsen vil typisk også kridte banen op ift. den nødvendige kapacitet, f.eks. antallet af brugere, og vil ofte også liste de integrationer, der skal etableres til virksomhedens øvrige IT-løsninger.

Skal vi hjælpe dig med at afklare dit behov?

 

Sådan vælger du det rigtige tilbud

Det bedste tilbud er ikke altid det billigste. Når du har modtaget tilbud fra flere forhandlere, skal du foretage en vurdering af hvert enkelt eksemplar og stille spørgsmål. Hvis prisen er særlig billig, kan det være en god ide at spørge indtil, hvordan de har tænkt sig at løse forskellige dele i opgaven. Omvendt, er prisen høj, kan du spørge indtil, hvorfor prisen er sat, som den er. På den måde afstemmer du leverandørens tilbud med dit behov og bliver klogere på, hvilket tilbud, der bedst løser opgaven.

Få hjælp af sure’it til at finde den rette forhandler


Tilmeld sure'it nyhedsmail

Tilmeld dig vore nyhedsmails, og hold dig opdateret med hvad der sker i sure'it, og hvad sure'it kan hjælpe dig og din virksomhed med.

Vi tilstræber at udsende 3 til 4 nyhedsmails om året.