Sure’it – SMV’ernes matchmakere

13. marts 2015

Sure’it lever af at matche virksomheder med it-løsninger. En proces, der på mange måder minder om at være matchmakere – essensen er det samme – at skabe et langt og lykkeligt ægteskab mellem to parter. Her får du partnerne Ove Nielsen og Per U. Nielsens bud på hvordan.

For mindre en seks måneder siden besluttede partnerne af Sure’it, Ove Nielsen og Per U. Nielsen, at de skulle leve af at matche SMV’er med it-løsninger. Et velkendt marked for de to iværksættere, som efter mange år i it-branchen besluttede sig for at slå pjalterne sammen.

Match

Sure’it har eksisteret i 2 år, men efter en strategiomlægning har de nu fundet deres niche, hvor de – uafhængige af markedets it-leverandører – rådgiver små og mellemstore virksomheder. En service der ifølge partnerne faktisk er et sjældent syn i it-branchen:

"Ofte er it-rådgivere bundet op af egne løsninger, hvilket betyder, at rådgiverne hele tiden vil pege virksomheden hen imod eget produkt. Derved har disse virksomheder ikke altid kundens bedste interesse for øje," fortæller Over Nielsen og uddyber:

"Leverandøren vil forsøge at overbevise kunden om, at han passer ned i løsningen med så få rettelser til løsningen som muligt. Det er en af årsagerne til, at der er så mange mislykkedes it-projekter – kunde og løsning passer simpelthen ikke sammen."

For sure’it handler det ikke kun om at finde en løsning, der kan løse et eksisterende problem, men ligeledes at fjerne den usikkerhed og risiko virksomhederne ofte føler, når de skal finde rundt i junglen af it-løsninger. Markedet er umuligt at gennemskue, fordi der er så mange sælgere, som udgiver sig for at være uvildige rådgivere. Ofte er it-rådgivere specialister inden for egne produkter, hvilket betyder, at man ikke har det fulde overblik over markedet og de mange forskellige it-løsninger, der eksisterer. Ifølge sure’it er en god matchmaker én, der har det fulde overblik.

Citat 4

Når sure’it matcher virksomheder med it-løsninger, tager de udgangspunkt i de gængse produkter, der er på markedet, som så bliver konfigureret inden for de rammer, der nu gives af virksomheden – Findes der ikke et produkt, som lever op til kundens behov, så finder Sure’it den leverandør, der kan skabe den rigtige løsning.

"Nogle gange opstår der nye behov og nye ideer hos en kunde, som der ikke er en løsning til, og så må vi finde den leverandør, der kan skabe den rette løsning. Vi har frirummet til at finde den rette leverandør fordi vi ikke er forpligtiget til at bruge bestemte udbydere. Derved kan vi også holde øje med de nye leverandører, der dukker op på markedet, fortæller Ove Nielsen."

Mislykkedes it-projekter koster tid, penge og ressourcer. Derfor er det vigtigt, at finde den rette løsning fra starten – sådan lyder det fra sure’it, der yderligere konstaterer at hvis man kan spare 5 minutter pr. mand. pr. dag, fordi man har fået den rette løsning, så optimeres effektiviteten markant, hvilket i sidste ende har en positiv indflydelse på virksomhedens bundlinje. Tabt arbejdsfortjeneste koster mange penge.

 Handshake1

Sure’its opskrift på det perfekte match

Her er sure’its bud på hvordan man laver det perfekte match

Lav et grundigt forretningstjek: Man skal altid tage udgangspunkt i virksomhedens behov. Derfor starter sure’it altid med at lave et grundigt ”forretningstjek”, hvor man lærer om virksomhedens behov, kortlægger dets potentiale og kigger på muligheder for forbedring.

Få et it-forretningstjek

Lyt til kunden: Kunden er med til at bestemme, hvad det er for et produkt virksomheden skal have, og hvilken underleverandør man inddrager, derfor er det vigtigt, at man går i dialog med kunden og lytter til dennes behov.

Find den rette leverandør: Der sker rigtig mange mitchmatch mellem it-løsninger og virksomheder, fordi man sætter en stor leverandør sammen med en lille virksomhed, hvilket ofte ikke fungerer. I it-branchen oplever man faktisk tit at ’lige børn leger bedst’. Vælger man den forkerte partner, er der små chancer for et langt og lykkeligt ægteskab, hvorfor valget af leverandør er yderst vigtigt for it-projektets succes. At finde den rette leverandør kræver et indgående kendskab til markedet, og at man holder sig opdateret på hvilke nye leverandører, der dukker op.

Hav frie tøjler: Som rådgiver skal man kunne vælge mellem alle produkter på hylderne. Er man begrænset af aftaler med leverandører, kan man ikke træffe et valg, der er 100% i kundens bedste hensigt.

Netværk, netværk, netværk: I tråd med at have et stort markedskendskab er det ligeledes vigtigt, at man holder sig opdateret i henhold til den nyeste viden og udvikling på markedet samt virksomheders behov. Derfor, er det godt at have et stort netværk man kan sparre med og lytte til.

 

Artiklen er taget fra  Vitus Bering Innovation Park 


Tilmeld sure'it nyhedsmail

Tilmeld dig vore nyhedsmails, og hold dig opdateret med hvad der sker i sure'it, og hvad sure'it kan hjælpe dig og din virksomhed med.

Vi tilstræber at udsende 3 til 4 nyhedsmails om året.